Το πανεπιστήμιο Yale, οι ταινίες του Νίκου Περάκη και ο μετασχηματισμός της ελληνικής κοινωνίας τα τελευταία 45 χρόνια.

 

Ο Νίκος Περάκης είναι φίλος. Γι’ αυτόν τον λόγο πιθανά να μην είμαι πάντα αντικειμενικός όταν κρίνω κάποια ταινία του. Αλλά αν έρχεται το πανεπιστήμιο Yale να υποστηρίξει αυτό που γενικά σκέφτομαι για το έργο του, τότε παίρνω το θάρρος να το εκφράσω και δημόσια.

Οι ταινίες του Νίκου Περάκη παρουσιάζουν και σχολιάζουν την ελληνική πραγματικότητα των 45 τελευταίων ετών. Η κάθε του ταινία είναι μια μελέτη της ελληνικής κοινωνίας την ιστορική στιγμή που διαπραγματεύεται το κάθε σενάριο, που άλλοτε πηγαίνει σε βάθος όπως η πρώτη “Λούφα” και άλλοτε είναι πιο επιφανειακή όπως η “Άρπα Κόλλα”. Οι ταινίες του περιγράφουν με γλαφυρό τρόπο το πολιτικό – κοινωνικό – οικονομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται οι ηθοποιοί του. Είναι ιδανικές οι ταινίες του Νίκου Περάκη για να  ανιχνεύσει κάποιος το πολιτικό – κοινωνικό – οικονομικό πλαίσιο όπως εμφανίζεται σε κάθε μια ξεχωριστά αλλά είναι ακόμη πιο πολύτιμες γιατί μέσα από αυτές αναδεικνύεται το προτσές στην μετεξέλιξη σε αυτούς τους τομείς. Αν σκεφτούμε την ελληνική κοινωνία όπως την περιγράφει η πρώτη «Λούφα» και την ελληνική κοινωνία όπως φαίνεται στην «Art therapy» έχουμε ένα μεγάλο άλμα. Αν τώρα δούμε την μετεξέλιξη ταινία – ταινία το άλμα δεν είναι τόσο μεγάλο αλλά σαφώς έχει μετρήσιμα χαρακτηριστικά που χρειάζονται μελέτη. Μάλλον έτσι σκέφτηκε και αυτό έκανε το πανεπιστήμιο Yale.

Μια σειρά συζητήσεων που οργάνωσε  το Πανεπιστημίο Yale, βασισμένες πάνω στις ταινίες του Νίκου Περάκη.
Πανεπιστήμιο Yale : Πολιτικές,  κοινωνικές και πολιτιστικές αλλαγές στην Ελλάδα μετά το 1974

Η αφίσα της εκδήλωσης –>εδώ
 

Following its transition to democracy in 1974, Greece entered a process of rapid and uneven change that has transformed society, politics, and culture. The Hellenic Studies Program proposes a reappraisal of the last four decades with a series of talks on post-1974 Greece, which address the turning points and formative transitions of the country with an eye on the cultural representations of the specific periods. The springboard for each talk will be a film by director Nicos Perakis whose films address and record the wider transformation of Greek society.

Ύστερα από τη μετάβασή της στη δημοκρατία, το 1974, η Ελλάδα εισήλθε σε φάση ταχείας αλλαγής που μεταμόρφωσε τα βασικά στοιχεία της κοινωνίας, της πολιτικής, και της κουλτούρας.
Το «Ελληνικό Πρόγραμμα Σπουδών του πανεπιστημίου Yale» διοργανώνει την μελέτη αυτών των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών ιστορίας της Ελλάδας, μέσα από μια σειρά συζητήσεων που θα γίνουν για αυτήν την περίοδο και θα αντιμετωπίζουν τα σημεία καμπής και εξελικτικής μεταβολής της χώρα με μια διαφορετική ματιά που θα στηρίζονται στις πολιτιστικές παραστάσεις της συγκεκριμένης περιόδου.
Το εφαλτήριο για κάθε συζήτηση θα είναι από μια ταινία του σκηνοθέτη Νίκου Περάκη του οποίου οι ταινίες καταγράφουν αυτόν τον ευρύ μετασχηματισμό της ελληνικής κοινωνίας.

Advertisements

6 comments on “Το πανεπιστήμιο Yale, οι ταινίες του Νίκου Περάκη και ο μετασχηματισμός της ελληνικής κοινωνίας τα τελευταία 45 χρόνια.

  1. τωρα που το σκεφτομαι …
    κοιτα ..δεν εχω δει ολες τις ταινιες του..θυμαμαι βεβαιατην Λουφα και παραλλαγή .Μου αρσεσε… ειχε την σωστη δόση Χιουμορ..
    Ομως μιλουσε για την χουντα ε; Ε δεν ηταν ετσι η Χουνα ..Ετσι ισως ηταν στα μάτια ορισμένων καλομαθημένων ‘σκηνοθετων »της πρωτης ερτ.. Ετσι ηταν; ..για την τεραστια πλειοψηφια των φανταρων επι Χουντας ..ετσι ηταν
    Υπηρχε βεβαι και αυτή η Οψη της τοτε ελληνικής κοινωνιας .. Και ισως μαθουμε κατι απο τις ταινιες του Περρακη για μιά μική ομαδα Ελληνοπαιδων Αθηναιων .. Ομως αυτές οι ταινιες αντιπροσωπευαν τιςαλαγές στην Ελληνική κοινωνια;

    Θυμιζω βεβαια οτι ειπα εξ αρχής ..Μου αρσε η Λουφα και παραλλαγή.

  2. @1 Νόσφυ, σωστά λες οτι βλέπει τη χούντα με τα μάτια του όπως τότε την βίωσε. Αλλά ήταν στο κέντρο πληροφόρησης και προπαγάνδας της και έτσι τα στοιχεία που δίνει είναι σημαντικά.
    Προφανώς δεν είναι μια ταινία για την ζωή του Σπύρου Μουστακλή που η πληροφόρηση θα ήταν από άλλη πλευρά και θα καταδείκνυε με σαφήνεια, πολλά από τα τυραννικά χαρακτηριστικά και τους μηχανισμούς επιβολής εξουσίας της Χούντας, αλλά ας δεχτούμε ότι και η πρωτοεμφανιζόμενη τηλεόραση τότε, ανήκε στους μηχανισμούς αυτούς.
    Κάθε ταινία που έχει σενάριο σύγχρονο (δηλαδή αναφέρεται στην σύγχρονή του εποχή δλδ τότε που γυρίζεται), έχει στοιχεία της εποχής της και ο Περάκης στις ταινίες του αναδεικνύει την εποχή του πολλές φορές προφητικά. Έτσι δύο χρόνια πριν τα «Ζωνιανά» τα περιέγραφε στην ταινία του «Σειρήνες στο Αιγαίο», την αυτοκτονία ενός δημόσιου λειτουργού θα την δεις στον πιο παλιό «Προστάτη Οικογενείας» δέκα χρόνια πριν τον Ζαχόπουλο. Στον «Προστάτη Οικογενείας» έμπλεκε ένας νεαρός κι αφελής συγγραφέας με τον θαυμαστό κόσμο των μοιραίων γυναικών, των μεγαλόσχημων εργολάβων και των ΜΜΕ. Έβλεπε τις βαλίτσες με τα χρήματα να αλλάζουν χέρια και τους πρωταγωνιστές να συνωστίζονται στα τηλεοπτικά παράθυρα. Έδειχνε (το κάνει σε πολλές ταινίες του αυτό) την στενή σχέση της πολυδιαφημιζόμενης ελληνικής αστικής τάξης με την Χούντα, την ελληνική μαφία, τις δυνάμεις καταστολής και επιβολής της εξουσίας (στρατό, αστυνομία)και τέλος το στενό δέσιμο και αλισβερίσι με τους πολιτικούς.
    Στην ταινία «Ψυχραιμία» που διαπραγματεύεται τη σχέση ενός «διαπλεκόμενου» γονέα με το παιδί του και τα βάζει με την αισθητική του «άκρατου» καταναλωτή κα κα.

    Διάβασε μια συνέντευξή του στον Έφηβο και τα ξαναλέμε : http://efhbos.wordpress.com/2008/07/15/nperakis/

    @2 Δύτη των νιπτήρων, καλώς τον.

  3. Το λάθος σου είναι ότι σε ενθαρύνει το γεγονός ότι έκανε τέτοιο αφιέρωμα το Yale. Ο κάθε μαλάκας που σπουδάζει εκεί μπορεί να έκανε το αφιέρωμα, μπορεί να έλεγαν άλλ’ αντ’ άλλων εκεί. Το θέμα είναι τί εκφράζει ποιά ταινία του Περάκη για την Ελλάδα απ’ το 74′ και μετά, και εξαρτάται απ’ το αφιέρωμα αν καταλαβαίνει τι γίνεται.

    Κατά τα άλλα ο Περάκης γαμάει. Ειδικά το BIOS και Πολιτεία.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s