Δημόσια Επιχειρηματικότητα – Μια πρόταση.


.

 

Η Δημοκρατία για να είναι  ζωντανή πρέπει να περιπλεχθεί, η πολιτική της διάσταση, πρέπει να διαμορφώνεται σε κάθε πεδίο. Στο τεράστιο χτύπημα που δέχεται τώρα η Εργασία, η αντεπίθεση της πρέπει να κάνει δημοκρατικότερες αλλά και με μεγαλύτερη συνευθύνη και τις εργασιακές σχέσεις.  Μισθωτοί σκλάβοι  …Επενδυτών στο Ελντοράντο σε πυραμιδικές δομές, είναι κόντρα σε κάθε ουσιαστική εμπέδωση Δημοκρατίας, κόντρα στο πνεύμα της, ακόμα και όταν συμπίπτουν με το …γράμμα της. 

Η Δημοκρατία υποστηρίζεται μόνο από όσους μπορεί η ίδια να προστατεύει.

Ο Rosanvalon ως  γκουρού της «αποκέντρωσης των δημοκρατιών» λέει ότι ο  Λαός δεν θα νοείται ως ένα μπλοκ αλλά σαν ένα σύνολο ειδικών καταστάσεων, σοτάροντας χαρακτηριστικά «ο Λαός ως πληθυντικός της μειονότητας».

.

Το απάνθρωπο παλιό

Το Δημόσιο είτε ως χώρος, είτε ως αγαθό,  έχει εγκαταλειφθεί μεταξύ φαραωνικών κρατικίστικων κατασκευών, κοτζαμπάσικης ιδιωτικοποίησης και εταιριοκρατικού κορπορατισμού, το οποίο  διαπλέκεται σε ένα αξεδιάλυτο κουβάρι.

Ο νεοφιλελευθερισμός δημιουργεί «περιττούς πληθυσμούς» οι οποίοι μετά  την καταβαράθρωση του κοινωνικού κράτους και το ξέφτισμα της κοινωνικής συνοχής  αποπέμπονται σταδιακά και περιθωριοποιούνται. Οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές   που δημιουργούν το « κοινωνικό περιθώριο» ταυτόχρονα το χρησιμοποιούν για να «τρομοκρατήσουν», όσους μετακινούνται σταδιακά στα όρια του. Ένας αυτοτροφοδοτούμενος φαύλος συντηρητισμός, μια φασιστοποίηση της κοινωνίας που  ως «μόνη λύση» της «προσφέρεται»- επικοινωνιακά- ο αυταρχισμός, η καταστολή, η …πολιτοφυλακή.

Η δημοκρατία είναι διαδραστικό σύστημα, και-ακόμη και με την Χομπσιανή της έκφραση – υποστηρίζεται μόνο από όσους μπορεί η ίδια να προστατεύει. Το φαινόμενο της Χρυσής Αυγής, όπως και ο ακτιβιστικός Φασισμός  στηρίζεται στο φτωχό, απαξιωμένο λούμπεν. Σήμερα το βλέπουμε να επεκτείνεται με καταιγιστικούς ρυθμούς δημιουργώντας κουρελο-προλεταριάτα.

Δημοκρατία με τεράστιες ομάδες πολιτών σε οικονομικό και κοινωνικό περιθώριο, στην ουσία αγγίζει τα όρια της ουτοπίας.

Σε αντίθεση με  τον  νεοφιλελευθερισμό της δημιουργίας των  περιττών  πληθυσμών, η επένδυση  στο κοινωνικό κεφάλαιο μπορεί να αποδειχθεί εξίσου σημαντικό, αν όχι σημαντικότερο από το οικονομικό, το φυσικό και το ανθρώπινο  Κεφάλαιο.

Και το Κοινωνικό Κεφάλαιο μπορεί να γίνει ο πυλώνας  ενός μοντέλου Δημόσιας Επιχειρηματικότητας – χωρίς Κρατικό Δεσποτισμό – που  θα παράγει ουσιαστικό πλούτο, θέσεις εργασίας, αναδιανομή, αλλά πάνω από όλα όραμα,  διασυνδέοντας την ουσιαστική Δημοκρατία με την Οικονομία. Ένα ουσιαστικό Button Up.

Απέναντι στα  φαραωνικά κατασκευάσματα,  μικρές δημόσιες ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΕΣ  εταιρίες  λαϊκής βάσης, καθετοποιημένες  συνεταιριστικές  επιχειρηματικές δομές κι clusters.

Bonding – Bridging – Linking στην Δημόσια Επιχειρηματικότητα.

Η μεγάλη δυσκολία σε αυτό το σημείο έγκειται στην  ανάκτηση της …εννοιολογικής σημασία των  χρεοκοπημένων «λέξεων». Το κομματικοδίαιτο μοντέλο ΠΑΣΟΚ της δεκαετίας του 80 κατόρθωσε να «κάψει» στην συνείδηση των πολιτών έννοιες όπως  «συνεταιρισμός» και «κοινωνικοποιημένες επιχειρήσεις». Το μοντέλο ΠΑΣΟΚ  απλά «έντυσε» με αυτές τις λέξεις, την δημιουργία των νέων τζακιών και την πολιτική και κοινωνική διαφθορά.

Όσον αφορά την θέση του ΚΚΕ, αυτή αναφέρεται σε φαραωνικές κρατικίστικες δομές που αυτές αναπαράγουν από τη δομή τους αδιέξοδα.

.

Αποκέντρωση. Η Εξουσία ελέγχει την Εξουσία

Το μοντέλο της Δημόσιας Επιχειρηματικότητας μπορεί να στηριχτεί στην Αποκέντρωση με  ουσιαστική επένδυση στις υποδομές κάθε περιοχής και αποδυνάμωση της  Εξουσίας με την μορφή του Πατερναλιστικού, Παντογνώστη Κράτους.

Δημιουργία ΔΗΜΟΣΙΩΝ πολυμετοχικών τεχνικών εταιριών υπό μορφή συνεταιρισμών ή clusters, στηριγμένη στο Ανθρώπινο και στο Κοινωνικό Κεφάλαιο  και χρηματοδοτούμενη είτε ΑΜΕΣΑ από διαρθρωτικά Ταμεία, είτε βραχυ-μεσοπρόθεσμα από τοπικές εταιρίες λαϊκής βάσης, ακόμη και δυνατότητα πολιτών αγοράς- περιορισμένων- μετοχών εν είδη κεφαλαιοποιηθήκαν «συμβολαίων σύνταξης». Η δυναμική τέτοιων μορφών οργάνωσης μπορεί να αποβεί εκρηκτική όταν αποκτηθεί το αναγκαίο καύσιμο των κοινωνιών  που είναι η πίστη.

Η Δημόσια επιχειρηματικότητα προκειμένου να γίνει βιώσιμη και …ανταγωνιστική, οφείλει να αντεπιτεθεί στην ιδιωτική κρατικοδίαιτη, με εξωστρέφεια και δυναμισμό και με ανάληψη έργων αμιγώς ιδιωτικών. Η …ανταγωνιστικότητα της δεν θα στηρίζεται στην μείωση του εργατικού κόστους, αλλά στο μεγάλο όσο και ευέλικτο της μέγεθος χωρίς αμαρτωλές και αεριτζίδικες υπεργολαβίες, χωρίς πυραμιδωτές ιεραρχίες αλλά σε  project basis working model.

Παράδειγμα: Σήμερα μια κοστοβόρα «Αττικό Μετρό Α.Ε.», δεν υλοποιεί  τα έργα μετρό, δεν είναι μια Δ/νση του ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά  …επιβλέπει ως ΑΕ τα έργα των ιδιωτών εργολάβων. Από τη δομή της πλέον είναι υποχρεωμένη να λειτουργεί ως εστία διαφθοράς. Η ίδια, ΔΗΜΟΣΙΑ, στελεχωμένη με εργαζομένους μετόχους και διασυνδεδεμένη με επίσης ΔΗΜΟΣΙΕΣ πολυμετοχικές τεχνικές εταιρίες- θα μπορούσε να κάνει όχι μόνο την υλοποίηση αλλά ακόμη και εξαγωγή υπηρεσιών.

Επίσης τα χρήματα των Ταμείων θα μπορούν να χρηματοδοτούν έργα υποδομών, όπως όλα οι συγκοινωνιακοί άξονες, Δίκτυα, τηλεπικοινωνίες, λιμάνια, αεροδρόμια, τεχνολογικά πάρκα, επιχειρηματικά πάρκα, αντί το μοντέλο της «επένδυσης» των χρημάτων των Ταμείων σε χρηματιστηριακές και εν πολλοίς κατευθυνόμενες φούσκες. Ένα εγγυημένο κέρδος για τα Ταμεία με προστιθέμενη αξία για τον τόπο, σε υποδομές, σε θέσεις εργασίας, σε ανάπτυξη, σε παραγόμενο και αναδιανεμημένο πλούτο.

Παρόμοια μοντέλα εταιριών Λαϊκής Βάσης σε Ακτοπλοΐα, Αστικές και Υπεραστικές Μετακινήσεις, Συνεταιριστικές Εταιρίες taxi και πούλμαν, εταιρείες μεταφορών κλπ

Το Περιβάλλον προστατεύεται ουσιαστικά, δραστικά και όχι αποκλειστικά κατασταλτικά όταν η προστασία του φέρνει ανάπτυξη και πλούτο, ιδιαίτερα σε  τομείς υψηλής προστιθεμένης αξίας.

Εταιρίες λαϊκής Βάσης- Δημόσιες Εταιρίες-Clusters  στο δίπολο Σκουπίδια-Ανακύκλωση.

Εταιρείες Λαϊκής Βάσης για ΑΠΕ.  Προγραμματικές συμβάσεις με Πανεπιστήμια και Ε.Ι. για εφαρμοσμένη έρευνα στις πράσινες τεχνολογίες. Όλα αυτά διασυνδεμένα υπό μορφή cluster με μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη βιομηχανίας πράσινων συστημάτων παραγωγής.

Παρόμοιο μοντέλο διασύνδεσης Πανεπιστήμιων και Ε.Ι. με spin off εταιρίες για Τηλε-ιατρική  αλλά και  Φαρμακοβιομηχανία.  

Επίσης η Ύδρευση Νησιών αλλά και Άρδευση περιοχών με  Εταιρίες Αφαλάτωσης στην οποία τεχνολογία η Ελλάδα σε αυτή τη φάση κινείται σε επίπεδα παγκόσμιας πρωτοπορίας που παλιότερα διέθετε στους «ηλιακούς θερμοσίφωνες». Ειδικά η δραστηριότητα που αφορά στην αφαλάτωση και στις πλατφόρμες θα μπορούσε έχει έντονο εξαγωγικό χαρακτήρα όσον αφορά χώρες με λειψυδρία είτε αφορά σε επίπεδο πόσιμου νερού, είτε σε άρδευση.

Ολοκληρωμένα συστήματα, που θα αναμειγνύουν  διαφορετικά επαγγέλματα με βαθμούς ελευθερίας και σεβασμός στην ΑΝΟΜΟΙΟΜΟΡΦΙΑ παραγωγικών διαδικασιών χωρίς μηχανιστικές αντιγραφές σε φαραωνικά σχήματα. 

Ένα Άμεσο ή Βραχυπρόθεσμο μοντέλο Δημόσιας που θα μπορούσε να δουλέψει ως ορθή πρακτική σε τομείς έντασης εργασίας  είναι αντί επαναπρόσληψης όλων των καθαριστριών σε όλους τους δημοσίους χώρους, δημοτικές πολυμετοχικές-κεφάλαιο η εργασία- εταιρείες εργαζομένων που θα αναλαμβάνουν μέσα από δομές αυτοδιαχείρισης την σημερινή εργασία τεράστιων τζίρων των ιδιωτικών συνεργείων καθαρισμού.
Το ίδιο για τα ιδιωτικά catering των νοσοκομείων, σχολείων, ιδρυμάτων όπου θα μπορούσε να συνδυαστεί και με αγροτικούς και μεταποιητικούς συνεταιρισμούς.

.

Πρωτογενής παραγωγή – Τυποποίηση – Διάθεση.

Ενίσχυση των Εμπορικών  ακολούθων του ΥΠΕΞ  με  πλήρη και αποκλειστική εργασία  το scanning της ζήτησης, την προώθηση και τη διευκόλυνση της διάθεσης των προϊόντων

Συνεταιρισμοί. Συνεταιριστικά Super markets με δημόσια χρηματοδότηση. Η ΑΔΕΔΥ θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει τα πρώτα συνεταιριστικά και πολυμετοχικά super markets χτυπώντας ουσιαστικά την παθογένεια των καρτέλ στο χώρο και δίνοντας την άλλη οπτική του κοινωνικού κεφαλαίου που παράγει πλούτο και εργασία.  Θα μπορούσε να είναι και ένα «δείγμα» αντίδρασης στον κοινωνικό αυτοματισμό, με τεράστιο πολιτικό, κοινωνικό αλλά και οικονομικό όφελος.

Δημιουργία ζωνών «κλειστών οικολογικών πάρκων» που θα παράγουν πιστοποιημένα οικολογικά προϊόντα. Σε αυτά τα πάρκα (που μπορεί κατ΄αρχήν να είναι μεγάλα νησιά πχ η Κρήτη)  θα απαγορεύεται η διακίνηση λιπασμάτων, χημικών φυτοφαρμάκων και χημικών ζιζανιοκτόνων, αλλά η γη θα λιπαίνεται από τα προϊόντα επιτόπιων εργοστάσιων παραγωγής οργανικών και βιολογικών λιπασμάτων.
Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται δυνατή ετικέτα ΠΟΠ παγκόσμιας αξίας, για τα προϊόντα αυτών των «κλειστών» οικολογικών καλλιεργειών με αυξημένη προστιθέμενη αξία.

.

Μικρομεσαία επιχειρηματικότητα

Η κακοδαιμονία της ελληνικής ΜμΕπιχειρηματικότητας προέρχεται από το  γεγονός, ότι είναι σε μεγάλο βαθμό επιχειρηματικότητα ανάγκης και όχι σε επιχειρηματικότητα ευκαιρίας (σχεδόν το 50% των ΜμΕπιχειρηματιών στην Ελλάδα είναι αυτοαπασχολούμενοι), στερείται, στοιχείων καινοτομίας, με αποτέλεσμα να μην είναι εξωστρεφής.

Πέραν αυτού οι SMEs βαρύνονται με πολύ μεγάλο διοικητικό γραφειοκρατικό κόστος,  το οποίο λειτουργεί σαν αθέμιτος ανταγωνισμός σε σχέση με Μεγάλες Επιχειρήσεις (έλλειψη λογιστή και νομικού πλήρους απασχόλησης, υστέρηση ενημέρωσης για χρηματοδοτικά εργαλεία και  τάσεις στην ελληνική, ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά, υστέρηση ενημέρωσης για δικτυώσεις-συνεργασίες, κλπ)

Όσον αφορά την καινοτομία των ελληνικών εταιριών ο παρακάτω πίνακας  είναι εντυπωσιακός για το πόσο αρπακολλατζίδικη είναι η ελληνική επιχειρηματικότητα. Αν και οι κρατικές δαπάνες r&d ακολουθούν την αναλογία ΑΕΠ, οι επιχειρήσεις δεν επενδύουν.

Ελλάδα / Σουηδία
ΑΕΠ/ κεφαλή       1     :     2,4
Κρατικές Δαπάνες R&D  ως % του ΑΕΠ       1     :     2,5
Επιχειρηματικές Δαπάνες R&D  ως % του ΑΕΠ       1     :   22,0

Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση μέσω πληροφορικών συστημάτων που θα «χτιστούν», θα διασυνδεθούν, θα λειτουργούν μέσω δημοσίων εταιριών ή πολυμετοχικών στο μοντέλο της Huawei.

Η Huawei είναι μια κινέζικη εταιρεία λαϊκής βάσης με 110.000 εργαζόμενους, που επιχειρεί σε περισσότερες από 100 χώρες και είναι πολύ πιο μεγάλη αυτή την στιγμή από την Microsoft ή την Cisco. Η εταιρεία αυτή στήριξε την ανάπτυξή της στους εργαζόμενους/μετόχους της. Οι μέτοχοι της Huawei είναι  οι εργαζόμενοι σε αυτήν και έχουν μερίδιο ανάλογα με την εργασία και την θέση τους.

Καταγραφή και αυτοματοποίηση όλων των γραφειοκρατικών διαδικασιών της δημοσίας διοίκησης.

Την εποχή της πληροφορικής, να υπάρχει γραφειοκρατία ή να αποδίδονται συντάξεις σε μη δικαιούχους είναι απαράδεκτο.
Λογισμικό και διασυνδέσεις με δομημένες διαδικασίες και χρονο-ορισμένες ουρές που θα αποκλείουν την γραφειοκρατία πρέπει να εισαχθούν στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Η ηλεκτρονική υπογραφή, με την διασφάλιση ότι δεν καταργεί τα προσωπικά δεδομένα, να μπορεί να είναι καθημερινό εργαλείο αλλά και μέτρο πίεσης της κεντρικής εξουσίας. Αυτά δεν είναι επιστημονική φαντασία γιατί οι υποδομές και το ανάλογο λογισμικό είναι υπαρκτά.

Επιχειρηματικά ΚΕΠ και Δημόσια-αλλά αυτόνομα και αυτοδιοικούμενα μέσω σταθερών προτύπων- Κ.Α. (Κέντρα Ανάπτυξης) σε κάθε περιοχή τα οποία πέραν της μείωσης της γραφειοκρατίας μείωσης της συναλλαγής κι της διαφθοράς,  θα μειώνουν σημαντικά τον αθέμιτο ανταγωνισμό που υφίστανται οι Μικρές και πολύ Μικρές Επιχειρήσεις λόγω έλλειψης νομικών υπηρεσιών, γνώσης χρηματοδοτικών εργαλείων, οργανωμένου λογιστηρίου, διαθέτοντας και «πουλώντας» έστω και με outsourcing  έρευνες αγοράς για επιχειρηματικότητας ευκαιρίας και όχι επιχειρηματικότητας ανάγκης, σε ιδιώτες. Επίσης θα λειτουργούν κι ως συμβουλευτικοί σταθμοί clustering για SMEs Τα Κ.Α θα μπορούν  να παρέχουν λογιστικές νομικές, χρηματοδοτικές υπηρεσίες επ’ αμοιβή και ταυτόχρονα να αναπαράγουν μοντέλα «bestpractices”  που θα αποτελούν και τον μπούσουλα

Τα δημόσια κτήρια είναι πολύ ακριβή επένδυση για να κλείνουν το μεσημέρι. Για παράδειγμα τα σχολεία θα μπορούσαν να συνεχίζουν κάποια λειτουργία τους και μετά το πέρας των μαθημάτων με φροντιστήρια, ξένες γλώσσες, γυμναστήριο, αθλοπαιδιές από κοινωνικές συλλογικότητες που θα «νοικιάζουν» τον χώρο ή θα συμβάλλουν στη συντήρησή του.

.

Ομάδα 6 Μάη – Ο6Μ
20 Απρίλη  2012

.

-//-

10 comments on “Δημόσια Επιχειρηματικότητα – Μια πρόταση.

  1. Επειδη μου εκανε μεγαλη εντυπωση το πινακακι, διεξηγαγα μια μινι- ερευνα
    Και διαπιστωσα πως δεν ειναι ακριβες

    http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php?title=File:Gross_domestic_expenditure_on_R%26D_by_source_of_funds,_2005_and_2010_(%25_of_total_gross_expenditure_on_R%26D).png&filetimestamp=20120112093620

    Ενταξει, η ταση ειναι αυτη αλλα τα μεγεθη οχι
    Ουσιαστικα ειναι (ουτε) 3πλασια η ιδιωτικη απο τη δημοσια επενδυση R&D της Σουηδιας, κι οχι δεκαπλασια

  2. Επειδη δεν με βάζει στο link σου (File:Gross domestic expenditure on R&D by source of funds, 2005 and 2010 (% of total gross expenditure on R&D)
    No file by this name exists, but you can upload one.
    File links There are no pages that link to this file.) αν μπορεις ξαναδωστο μου.

    Μια ποιοτική προσεγγιση εως ότου μιλήσουμε με τα στοιχεία στα οποία αναφερεσαι, ειναι το τι μετρας και σε ποιο τομέα ως ιδιωτική και δημοσια επενδυση καθώς επισης και στο αν αναφερεσαι μόνο για το ποσοστο του τακτικου προυπολογισμου γι R%D ή/και σε Δημοσιες επενδυσεις ή/και σε συμμετοχή φορέων δημοσιων ή ιδιωτικών σε ευρωπαικά ή διεθνή προγραμματα, συνεργιες κι συνεργασίες. Κλασσικό τετοιο παραδειγμα γι την Ελλδα ειναι η συμμετοχή Δημοσιων Πανεπιστημίων κι Ε.Ι στο 7FP εν αντιθεσει με τον ιδιωτικό τομέα

  3. http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php?title=File:Gross_domestic_expenditure_on_R%26D_by_source_of_funds,_2005_and_2010_(%25_of_total_gross_expenditure_on_R%26D).png&filetimestamp=20120112093620

    Tην προηγουμενη φορα, το λινκ βγηκε εξω απο το πλαισιο και γι’ αυτο δεν εγινε «ενεργο» στο συνολό του.

    Επισης, για το ιδιο θεμα, δες εδω:
    http://fygokentros.blogspot.com/2012/05/research-and-development-expenditure-of.html

    Σε πιανει καταθλιψη

  4. Το link τα ίδια, αλλά ναι το γραφημα που εχεις στο blog σου απο την WB, δηλώνει κι την εκπληκτική αδυναμία του ελληνικου παραγωγικου μοντελου. Όταν ας πουμε εχουμε αυτόν το πολυκερμτισμό της πολύ μικρής καιμικρής επιχειρηματικότητας, όταν περιπου πάνω πο το 80% τωνθεσεωνεργασίας νηκει σε επιχειρησεις 2-3 έως 12 ατόμων, που δεν εχουν την δυνατοτητα ουτε καν οργανωμένου λογιστηρίου ή γραφείου που θ ασχοληθεί με χρηματοδοτικά εργαλεία, θα ασχοληθεί με ερευνες αγορας, με διαδικασίες προωθησης του προιοντος, όταν κατα βάση εχουμε επιχειρηματικότητα αναγκης κι όχι επιχειρηματικότητα ευκαιρίας, ήδη εχουμε …εντοπισει το μεγάλο προβλημα.

    Κι τι λέμε στη προταση? ΔΕΝ λέμε ένα Κρατος που θα κάνει τη …δουλεια με φαραωνικές κρατικιστικες δομες, ΔΕΝ λέμε δωσε ρε μπαρμπα κατι τις στο μικρό να συνεχισει μεχρι να διαλυθει εντελώς, ΔΕΝ λέμε να γινει η χωρα ένα Αουσβιτς ΕΟΖ όπου θα εχουμε έναν εταιριοκρατικό κορπορατισμό, αλλά λέμε: Κράτος δωσε νομοθετικά, φορολογικά και κινητρα δικτυωσης κι υποδομών στον μικρό να κάνει Clusters να γινει Μεσαίος. Δωσε φορολογικά κινητρα σε τομεις που μπορουν να γινουν πρωταθλητες. Δωσε κινητρα δικτυωσης. Δωσε επιδοτηση σε ασφαλιστικές εισφορες. Όχι φυτευουμε ….φωτοβολταικά, πλατφορμες αφαλατωσης, φαρμακα, αλλά επενδυουμε σε πρασινες τεχνολογίες, σε βιοτεχνολογία απο ερευνητικό επιπεδο, σε επιπεδο κατασκευής, σε επιπεδο εξαγωγής.

    Ειναι μια τερστια κουβεντα. Σου εδωσα μια πρωτη …αναγνωση. Θ χαρώ πολύ την συζητηση.

  5. Κι επειδη ειναι το …αγαπημενο μου παραδειγμα,μιας που η …καινοτομία στην Ελλαδα εχει γινει μια λέξη καραμελα που πλεον κοντευει ν εχει μόνο επικοινωικό περιεχομενο, το πλεον επιτυχημενο …καινοτομικό προιόν των τελευταιων χρονων ειναι το στριφτο καπακι των αεριουχων αναψυκτικών.

  6. Παράθεμα: Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο ρόλος της αριστεράς σήμερα « Κανάλι

  7. Παράθεμα: Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο ρόλος της αριστεράς σήμερα « Το Μεγαλύτερο blog της πόλης

Σχολιάστε