Διακοπές σε ελεύθερο κάμπινγκ

 

1977   Ομαλός, Κρήτη :   Στέλιος, Θόδωρος, Σπύρος, Ελένη και Ρούλα

1977  χωριό Σαμαριάς : Η προηγούμενη παρέα.

1977  Φαράγγι Σαμαριάς

 

1977   Σούγια, Κρήτη : Η προηγούμενη παρέα

 

1977   Σούγια, Κρήτη : Η Ελένη

 

1983 1988 μικρός Σίμος, Ελαφόνησος : Η τραπεζαρία κοντά στη σκηνή

 

1983 1988  μικρός Σίμος, Ελαφόνησος : Η θάλασσα λίγα μέτρα από το σαλόνι

1984 1989    Νάς, Ικαρία

1984 1989   Χρυσομηλιά, Φούρνοι : Άννα, Λίλια και Χρήστος στην τραπεζαρία

 

1996   Αλυκό,  Νάξος

 

Tι συμβαίνει σήμερα;

Ναι, δυστυχώς, το ελεύθερο κάμπινγκ είναι, σύμφωνα με τους ελληνικούς νόμους, παράνομο. «Για την προστασία του περιβάλλοντος» είναι η επίσημη αιτιολογία. «Για να μη χάνουν χρήματα τα ξενοδοχεία και τα οργανωμένα κάμπινγκ» ο αντίλογος. Οι ίδιοι –ελληνικοί πάντα– νόμοι προβλέπουν αυτόφωρο, 3 μήνες εξαγοράσιμη ποινή φυλάκισης ή/και χρηματική ποινή, καθώς και 150 ευρώ το πρόστιμο που εισπράττει ο δήμος ή η κοινότητα.

Σε διαφορετικές, βέβαια, περιπτώσεις υπάρχουν διαφορετικές ερμηνείες του νόμου. Σύμφωνα με μαρτυρίες, οι «κατηγορούμενοι» έχουν αθωωθεί σε αρκετά δικαστήρια, είτε γιατί δεν υπήρχε η σχετική ταμπέλα «απαγορεύεται η κατασκήνωση» στην παραλία, είτε γιατί είχαν την υποστήριξη των αντίστοιχων δήμων ή κοινοτήτων. Σε κάθε περίπτωση, η παραμονή το βράδυ στην παραλία με το sleeping bag χωρίς σκηνή δε θεωρείται παράνομη.

Η συνηθέστερη αντιμετώπιση των ελεύθερων κατασκηνωτών από την αστυνομία είναι οι απλές συστάσεις. Κάποιες φορές η δημοτική αστυνομία εισπράττει απλά το πρόστιμο, κάποιες ακολουθείται η διαδικασία του αυτόφωρου, με τη δίκη να πραγματοποιείται μετά από έναν περίπου χρόνο και κάποιες άλλες οι τοπικές αρχές επιλέγουν να κάνουν τα στραβά μάτια.

Πού στήνουμε άφοβα σκηνή;

* Στο Αγκίστρι, που έχει το πλεονέκτημα να βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από την Αθήνα, για όσους βαριούνται τις πολύωρες διαδρομές, να διαθέτει εξωτικές παραλίες μεγάλης έκτασης για να χωρέσουμε όλοι και να αποπνέει freestyle ατμόσφαιρα –προβλήματα με αστυνομία και τοπικές αρχές δεν έχουν αναφερθεί εδώ και πολλά χρόνια.
* Στην 50 χιλιομέτρων παραλία της Ηλείας, που οι περισσότεροι αποκαλούν «Καϊάφα», όχι τόσο χάριν συντομίας όσο γιατί απέναντι από τη λίμνη με τα ομώνυμα λουτρά βρίσκεται το καλύτερο σημείο της εν λόγω παραλίας. Καταπράσινα πευκόφυτα δάση πλαισιώνουν τη χρυσαφένια αμμουδιά, παρέχοντας το κατάλληλο καταφύγιο, αλλά και την απαραίτητη δροσιά στους κατασκηνωτές. Extra bonus το γεγονός ότι η περιοχή παραμένει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας –και η τεράστια έκτασή της που εξασφαλίζει ιδιωτικότητα.
* Στην Τήλο, με την αμέριστη συμπαράσταση της τοπικής κοινότητας, που έχει φροντίσει να τοποθετήσει ντουζιέρες, τουαλέτες και κάδους σκουπιδιών στο hot spot των free campers που ακούει στο όνομα Έριστος. Το ταξίδι είναι μακρύ, αλλά αξίζει τον κόπο.
* Στη Σούγια της Κρήτης, για τα απίστευτα νερά του Λυβικού, τις δημόσιες ντουζιέρες και τη συμπαράσταση της κοινότητας σε αρκετά περιστατικά συλλήψεων κατασκηνωτών. Για ακόμη πιο… εναλλακτική κατάσταση, στη Γαύδο και στο Γαϊδουρονήσι.
* Στα μικρά, άγνωστα εν πολλοίς, νησάκια Αγαθονήσι, ανάμεσα στην Πάτμο και τη Σάμο, και Μαράθι, κοντά στους Λειψούς. Για το απίστευτο κέφι των κατοίκων, τις πανέμορφες, απάτητες παραλίες με τα κρυστάλλινα, πεντακάθαρα νερά και το γεγονός ότι στο δεύτερο δεν υπάρχουν δρόμοι, αυτοκίνητα και λοιπή τεχνολογική «πρόοδος».
* Στη Νίσυρο, που έχει το ηφαίστειο χωρίς τα αλαλάζοντα πλήθη της Σαντορίνης, και μια ταβέρνα για τις βασικές προμήθειες στην Παχιά Άμμο.
* Στο κάτω Κουφονήσι, την Ηρακλειά και τη Δονούσα, γιατί οι Μικρές Κυκλάδες διαθέτουν την ομορφιά των «μεγάλων» πολλαπλασιασμένη, χωρίς το κοσμοπολίτικο “hype” που την κρύβει. Η ταβέρνα στο Κάτω Κουφονήσι σερβίρει εξαιρετικά παϊδάκια και καταπληκτικό μιλφέιγ. Το πανηγύρι στις 15 Αυγούστου αποτελεί, επίσης, ένα βασικότατο λόγο.

Πού προσέχουμε;

* Στην Ανάφη, όπου όλες οι παραλίες διαθέτουν τη σχετική ταμπέλα που απαγορεύει την κατασκήνωση. Ο Ρούκουνας ήταν κάποτε hot spot για τους απανταχού free campers, αλλά τα περιστατικά που έχουν αναφερθεί τα τελευταία χρόνια –και από κατοίκους και από κατασκηνωτές, και όλοι έχουν το δίκιο τους– αποδεικνύουν πως, αν το αποφασίσετε, πρέπει να προσέχετε. Πολύ.
* Στη Σαμοθράκη, που ναι μεν διαθέτει τα ιδανικότερα σημεία για να στήσετε σκηνή πλάι σε απίστευτους καταρράκτες και κάτω από σκιερές φυλλωσιές, αλλά τα περιστατικά συλλήψεων που έχουν αναφερθεί είναι ουκ ολίγα. Παρ’ όλα αυτά, οι κρυψώνες στο δάσος είναι πολλές –και το τοπίο τόσο μαγευτικό, που αξίζει το ρίσκο.
* Στο Να, στην Ικαρία. Ξανά τα ίδια. Ιστορικό, κλασσικό και αγαπημένο σημείο για ελεύθερους κατασκηνωτές, που κάποια στιγμή έγινε τόσο διάσημο ώστε να το μάθει και η αστυνομία.

http://www.iatronet.gr/article.asp?art_id=2403

Το ελεύθερο camping επιτρέπεται σε ορισμένα μέρη της Ελλάδας από τις τοπικές αρχές αλλά παρόλα αυτά οι διαθέσεις της κάθε τοπικής αρχής ίσως να αλλάξουν με τον καιρό.
Για αυτόν τον λόγο  καλό είναι να μην βασιστεί κάποιος μόνο στις παραπάνω πληροφορίες και να κάνει και μια περαιτέρω έρευνα για το μέρος που σκοπεύει να κατασκηνώσει

Δες επίσης

http://www.e-camping.gr/portal/index.php?option=com_fireboard&Itemid=85&func=showcat&catid=20

http://forfree.gr/forless.php?cat_id=18

http://www.in2life.gr/article_print.aspx?amid=186226

9 comments on “Διακοπές σε ελεύθερο κάμπινγκ

  1. Διακοπές με την αίσθηση της απόλυτης ελευθερίας. Πας όπου θέλεις, δεν χρειάζεται να έχεις κλείσει δωμάτιο, δεν χρειάζεται να έχεις προγραμματίσει τίποτα.
    Αν σου αρέσει μένεις, αλλιώς σηκώνεις το σπίτι σου και τα πράγματα σου και πας πάρα κάτω ή ακόμη και κάπου πιο μακριά.

    Οι καινούργιες γνωριμίες είναι πάρα πολλές και αν καταφέρετε και βρίσκεστε και το χειμώνα τότε κρατάνε πολλά χρόνια. Θυμάμαι κόσμο που την μια χρονιά ήμασταν στην Τήλο την επόμενη τους συναντούσα σε κάποιο πλοίο της άγονης για Κυκλάδες. Άλλους τους έβρισκα μετά από δύο τρία χρόνια σε ταινία στην Αλκυονίδα, άλλους σε μπαράκι ή ρεμπετάδικο στα Εξάρχεια. Κάθε τέτοια συνάντηση ήταν ευκαιρία για γιορτή.

    Βασική αρχή ήταν να προσπαθούμε να συμμετέχουμε στην τοπική ζωή σύμφωνα με τον τρόπο των ντόπιων. Προσπαθούσαμε να μην προκαλούμε. Αν θέλαμε να κάνουμε μπάνιο γυμνοί βρίσκαμε μια παραλία μακριά από τα τοπικά μονοπάτια. Δεν κυκλοφορούσαμε με το μαγιό μέσα στα χωριά (ειδικά στην Κρήτη).

    Κάθε ταξίδι είχε μερικές ιστορίες που μας έτρεφαν για τους επόμενους χειμώνες. Ακόμα και σήμερα όταν βρισκόμαστε τις θυμίζει ο ένας στον άλλον.

  2. Για όλες τις φωτογραφίες σου , ένα έχω να πω :

    Είχε τη τέντα ξομπλιαστή η βάρκα του καμπούρη Αντρέα
    γερμένος πλάι στην κουπαστή ονείρατα ‘βλεπεν ωραία

    Η Κατερίνα και η Ζωή τ’ Αντιγονάκι η Ζηνοβία
    ώ! τι χαρούμενη ζωή χτυπάς φτωχή καρδιά με βία

    Τα μεσημέρια τα ζεστά την βάρκα παίρναμε τ’ Αντρέα
    για να μας πάει στ’ ανοιχτά όλες μαζί τρελή παρέα
    Η Κατερίνα και η Ζωή τ’ Αντιγονάκι η Ζηνοβία
    ώ! τι χαρούμενη ζωή χτυπάς φτωχή καρδιά με βία
    Μα ήρθ’ ο χειμώνας ο κακόςκαι σκόρπισε η τρελή παρέα
    και σένα βήχας μυστικόςσ’ έριξε χάμω μπάρμπα Αντρέα
    Η Κατερίνα και η Ζωή τ’ Αντιγονάκι η Ζηνοβία
    ώ! τι χαρούμενη ζωή χτυπάς φτωχή καρδιά με βία
    ———————————-
    Αλλά ειδικά για την 4η (1977 Σούγια, Κρήτη : Η προηγούμενη παρέα) , που θαρρώ πως την έχω ξαναδει , νομίζω ότι της ταιριάζει η λεζάντα :
    «…Κι ένας νέος με μιαν νέα, ωραιότατα παιδιά
    φθάνουν κολυμβών γενναίως εις πλησίον αμμουδιά.
    Ζώντας βίον πρωτογόνου και ο νέος με την κόρη
    κοίταζαν και κάπου κάπου εάν έρχεται βαπόρι…» (Μποστ)

  3. @Silia Μου γράφει στο προσωπικό μου email η φίλη μου Στέλλα «Τι ωραίοι που ήμαστε! Το ξέραμε τότε;»

    Αγόρασα την πορτοκαλιά Πολωνέζικη σκηνή μου το 1977 όπου την έστησα για πρώτη φορά στη Σούγια της Κρήτης. Τελευταία φορά την έστησα στο Φωκιανό Κυνουρίας το 1997. Μαζί της έζησα μερικά από τα καλύτερά μου χρόνια γνωρίζοντας πολλά από τα πλέον όμορφα μέρη της Ελλάδας, μάλιστα πριν γίνουν γνωστά από τους πολλούς.

  4. Το Καραβάνι Ελεύθερης και Υπεύθυνης Κατασκήνωσης πέρασε από τη Νάξο

    11:07 – Πέμ 19/08/2010

    Από τη Νάξο πέρασε το «Καραβάνι Ελεύθερης και Υπεύθυνης Κατασκήνωσης» το διάστημα 13-16 Αυγούστου και έκανε μια σειρά εκδηλώσεων σε διάφορα σημεία του νησιού. Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το δίκτυο πληροφόρησης «Ηλιόσποροι», το οποίο υποστηρίζει το Καραβάνι, παρά την «γεμάτη προκλήσεις παραφιλολογία» που δημιουργήθηκε πριν την προσέλευση των κατασκηνωτών, «η συντριπτική πλειοψηφία ασπάστηκε την επιχειρηματολογία για τη νομιμοποίηση και την αυτοδιαχείριση της ελεύθερης κατασκήνωσης, ακόμα και η Δημοτική Αρχή».

    «Στην περιοχή του Αλυκό δημιουργήθηκε, πριν την προσέλευσή μας, μια ενδιαφέρουσα και γεμάτη προκλήσεις παραφιλολογία στηριζόμενη σε υπερβολές, κακεντρεχή παραπληροφόρηση και μυθοπλασίες. Η εκτενής κάλυψη του Καραβανιού στη Νάξο από εθνικής και τοπικής εμβέλειας ΜΜΕ, έδωσε τροφή τους μυθοπλάστες με αποτέλεσμα να ενεργοποιηθούν τα συντηρητικά ανακλαστικά δύο ετερόκλητων κοινωνικών ομαδοποιήσεων στη περιοχή. Από τη μία κατασκηνωτές που ένιωσαν να απειλείται η «καβάντζα» τους και από την άλλη ντόπιοι επιχειρηματίες και κάτοικοι, που όλως τυχαίως είχαν κάνει τις μεγαλύτερες καταπατήσεις στην περιοχή (παράνομα κτίσματα, περιφράξεις, χρησικτησία γης, κλπ).

    Η αφορμή ο μύθος που έσπειρε δυστυχώς μια συγκεκριμένη συλλογικότητα (από ότι μας διαβεβαίωσαν ντόπιοι επιχειρηματίες θύματα της παραπληροφόρησης) ότι έρχονται χιλιάδες κατασκηνωτές- κανίβαλοι στην περιοχή του Αλυκό με στόχο να γίνει ένα μεγάλο πάρτι μέσα στο Κεδρόδασος, αν και εμείς είχαμε διαβεβαιώσει ποικιλοτρόπως ότι ποτέ δεν είχαμε προβλέψει, ούτε ανακοινώσει κάτι τέτοιο», αναφέρει συγκεκριμένα η ανακοίνωση.

    Επισημαίνεται ωστόσο, ότι οι κατασκηνωτές, μια παρέα 10 ατόμων είχαν σκοπό «να πάμε στο Αλυκό να μιλήσουμε και να ενημερώσουμε τους κατασκηνωτές και τους ντόπιους για την ελεύθερη και υπεύθυνη κατασκήνωση, τις ελεύθερες παραλίες (εδώ ενεργοποιήθηκαν τα ντόπια συντηρητικά ανακλαστικά), να κάνουμε καθαρισμό του κεδροδάσους και των παραλιών (όπως και κάναμε) και να κάνουμε ένα μαζεμένο πάρτι στη παραλία με ένα μικρό ηχοσύστημα για τον κόσμο που θα έρθει από τις γύρω παραλίες».

    «Η πραγματικότητα εξέθεσε τους συκοφάντες στα μάτια της τοπικής κοινωνίας αλλά και των ελευθερο-κατασκηνωτών που διαπίστωσαν ότι οι σκοποί της παρέμβασής μας ήταν αυτοί που τους εξηγούσαμε εξ αρχής και όχι τα τερατώδη ψέματα που διαδόθηκαν μεθοδικά από αυτούς που προσπάθησαν να κερδίσουν αγωνιστικά παράσημα και να παρουσιαστούν ως οι θεματοφύλακες της περιοχής στη τοπική κοινωνία», τονίζεται.

    «Μοιράσαμε εκατοντάδες φυλλάδια σε Αλυκό, Πλάκα και Χώρα, και μέσα από την επικοινωνία μας με όλο αυτό τον κόσμο καταλάβαμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία ασπάστηκε την επιχειρηματολογία μας για τη νομιμοποίηση και την αυτοδιαχείριση της ελεύθερης κατασκήνωσης, ακόμα και η Δημοτική Αρχή. Το πάρτι στη παραλία της Πλάκας (όπου στο παρελθόν έχουν εκδιωχθεί βίαια οι ελευθερο-κατασκηνωτές για να επιβληθεί ένα άναρχα «οργανωμένο» μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης) μάζεψε ένα μικρό, αλλά πολυεθνικό και γεμάτο αγάπη κοινό που σε συνδυασμό με τη γαλήνη του τοπίου μας έδωσε δύναμη για τη συνέχεια», καταλήγει η ανακοίνωση.

    http://tvxs.gr/node/64188

  5. Παράθεμα: ΝΑΙ, ΓΙΑΤΙ ΠΕΙΡΑΖΕΙ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΜΕ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΚΑΜΠΙΝΓΚ; ΠΑΝΤΩΣ ΤΟ …SLEEPING BAG ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΝΟΜΟ. « Kopanakinews’s Weblog

  6. @Kopanakinews’s Τελικά η κοινωνία πάει πίσω σε ότι φορά την ευτυχία του κόσμου. Μετράει ότι μπορεί να εξαργυρωθεί σε κάποιο νόμισμα. Θυμάσαι που λέγαμε “κάνε μας ένα τάλιρο κουνήματα;;;”. Εεεε αυτό!!! Δώσε μου 15eurο χαμόγελο, 3ευρω χάδι κλπ

  7. Για το καραβάνι της ελεύθερης κατασκήνωσης που πέρασε πέρισι κι από το Αλυκό στη Νάξο να παρατηρήσουμε ότι ήταν εντελώς εχθρικό τελικά για την ίδια την υπόθεση της ελεύθερης κατασκήνωσης όσο και γιατί άθελά του συνέβαλε στο πογκρόμ που γίνεται φέτος. Για όποιον ενδιαφέρεται ουσιαστικά ας μπει στο blog της Αυτονομης Πρωτοβουλίας Νάξου και να δει το λινκ με τη σχετική συζήτηση που είναι πολύ αποκαλυπτική για τις λογικές από την μια διάφορων που νομίζουν ότι έχουν χρίσμα φώτισης κι από την άλλη ανθρώπων που αγωνίζονται για να κρατηθεί ο ελεύθερος χαρακτήρας της περιοχής.

Σχολιάστε